nav-left cat-right
cat-right

Stěhování

Stěhování: cesta k novým zítřků

Jedoucí kamion Chystáte se stěhovat do nového bytu či domu a bojíte se, že při tom přijdete o nervy i o peníze? Nebojte, na všechno můžete být připraveni a stěhování se může stát příjemnou záležitostí, kdy budete jen spokojeně plánovat, co vás čeká a jak si nové bydlení zpříjemníte.

Komfort nebo cena?

Zvládneme to sami

Když začínáte plánovat stěhování, máte dvě základní možnosti – stěhovat se sami a ušetřit nebo se obrátit na profesionály. Pokud se rozhodnete stěhovat svépomocí, není na škodu domluvit se předem s několika kamarády nebo příbuznými, aby vám pomohli. Jinak si skutečně zaposilujete a bez nákladního vozu vypadají přesuny téměř nekonečně – jde si naštěstí domluvit přistavení nákladního vozu či tranzitu ne od stěhovacích, ale od přepravních služeb, což vyjde levněji, ovšem nečekejte nějakou pomoc s nakládáním a vykládáním (počítejte se 150–200,– Kč / hod. za zapůjčení Avie s řidičem a 15 Kč / km).

Jestliže vás netlačí čas a pomocníci mohou kdykoli, tak zvažte možnost přesunu postupně během několika dnů – tehdy ale přichází nebezpečí tzv. nehodového (třetího) dne – začnete být unavení fyzicky i (především) psychicky, nic se nebude dařit a téměř jistě něco rozbijete.

Plný náklaďák Měli byste tedy zvážit poměr cena / výkon. Pokud se nestěhujete daleko (třeba jen v rámci jednoho města), máte ochotné známé, přiměřeně přesouvaného majetku, dostatek času a dostupných přepravních prostředků, pak není důvod, proč to nezkusit sami. V opačném případě je vhodné volat profesionály, protože ti mají vybavení a jsou na tuto práci cvičeni. V obou případech cena i časová náročnost stoupají se zvětšující se vzdáleností budoucího bydliště a objemem stěhovaného majetku, ale odborníci vám ušetří mnoho nervů.

V poslední době probíhá většina stěhování tak, že stěhovací služba odvozí nábytek a většinu krabic, menší věci si vezmou na starosti klienti.

Přenechme to odborníkům

Pokud zvolíte stěhovací službu, pak ještě záleží zda bydlíte na vesnici nebo ve větším městě. Nejenže bude přesun rychlejší a méně namáhavější (a podstatně dražší), protože vám stěhováci pomohou s těžkými věcmi, ale také si můžete objednat:

  • balení věcí (cca 150–250,– Kč / hod.) – i s touto pomocí strávíte balením několik dní
  • zapůjčení věcí pro přepravu (krabice, plastové přepravky, šatní boxy – převoz šatů na ramínkách) – většinou jsou zapůjčeny po složení vratné zálohy
  • prodej lepenky, lepících pásek a bublinkových folií
  • demontáž a montáž nábytku (200–250,– Kč / hod.)

Modrý kamion Před dohodnutím objednávky s danou stěhovací firmou si dejte také pozor, jak si účtují své služby. Existují v podstatě dvě základní možnosti:

  • ujeté kilometry plus za stěhováka za hodinu (samozřejmě musíte násobit počtem potřebných stěhováků)
  • paušální cena za hodinu, která je odvozena vzdálenosti, počtu stěhováků a potřebné velikosti přepravního automobilu

Cenu částečně zvyšuje také každé další patro navíc a nepřítomnost výtahu, kdy se vše musí stěhovat po schodech. Se zástupcem firmy se určitě sejděte ještě před stěhováním a dohodněte podrobnosti i předběžnou cenu. Zjistěte si také, jestli jsou pojištěni proti poškození stěhovaných věcí, a nejlépe se optejte svých známých, jaké mají s danou firmou zkušenosti. V případě pochybností se nebojte a vybírejte z nabídek dalších firem.

Je samozřejmě důležité porovnat ceny stěhovacích firem v okolí, ale obecně se dá říci, že do vzdálenosti 20 km (cca 9 hodin) se dnes cena pohybuje do 7 tisíc a do vzdálenosti 60 km (cca 12 hodin) a nutností snášet nebo vynášet do vyšších pater bez výtahu se vlezete do 9 tisíc. Cena za ujeté kilometry se pohybuje kolem 30 Kč / km (ale stoupá, stejně jako stoupají ceny pohonných hmot). Rozlišujte také to, kde bydlíte – v Praze vyjde standardní přestěhování na cca 10 tisíc a v případě pomocí s balením a demontáží nábytku si připravte cca 20 tisíc. Výše celkové ceny tedy závisí na mnoha různých faktorech.

Jak dobře zabalit

Krabice na stěhování S balením začněte určitě alespoň dva týdny předem, vše si pečlivě rozplánujte a plán dodržujte. Pokud si tyto nepříjemné věci necháte na posledních pár dní před dnem D, může se vám to šeredně nevyplatit. Pokud si nezapůjčujete od stěhovací firmy přepravky, pak byste měli už nějakou dobu předem také měli doma schraňovat lepenkové krabice, abyste to vůbec měli kam naskládat (krabice nejlépe seženete v blízkém supermarketu, kde jich mají vždycky dost).

Krabice si pečlivě popište a nejlépe je ještě nadepište, do které místnosti mají přijít, jinak budete ještě dlouhé večery při vybalování chodit z jedné místnosti do druhé a hledat tu pravou. Pozor si dejte na svou knihovničku – ty informace něco váží, a proto knihy přepravujte v menších krabicích (ve velkých krabicích jsou pak docela těžké a krabice s nimi se rády trhají).

Nábytek obalte nějakou fólií (většinou stačí obyčejná bezbublinková), jinak se můžete dočkat nehezkých škrábanců a otlučených rohů. Pokuste se také alespoň velké kusy nábytku rozmontovat na menší, protože je s nimi při stěhování většinou spousta problémů a mohou být také značně poničeny.

Dřevěná paleta Stěhovací firmy jsou obvykle pojištěny u každého stěhování na škodu do výše 2 miliony Kč, ale jestliže máte nějaké osobní vlastnictví, na kterém vám záleží, přestěhujte si jej raději sami, ať už vám firma slibuje cokoliv. Pár stovek většinou porcelán po babičce nebo vázu dovezenou z Afriky nenahradí.

Administrativní stěhování

Dříve za největší obtíž platilo stěhování majetku. Dnes se zkvalitňováním stěhovacích služeb a zvyšováním byrokracie, je nejobtížnější zřejmě tzv. administrativní stěhování – vyřízení nových dokladů, nahlášení změny adresy na finančním (a případně živnostenském) úřadu, u lékařů, v bance, v pojišťovnách, v práci, na OSSZ, u telefonních společností… Nezapomeňte také změnit adresu pro zasílání takových věcí jako jsou noviny a časopisy, informujte o přestěhování své známé a příbuzné. Na poště si poté můžete také zařídit přeposílání pošty na vaši novou adresu (pokud ji tedy nechcete vždy vyzvedávat přímo na poště nebo na své předchozí adrese).

Přeposílání pošty

Dopisní obálka Jak už bylo zmíněno, při stěhování lze na poště příslušné vašemu původnímu bydlišti podat tzv. adresní záznamní lístek, kde uvedete svou původní a novou adresu, vyberete si, co chcete doručovat a jak dlouho (max. půl roku, pak nutno službu obnovit). Tuto službu mohou využít také chalupáři a později ji zrušit.

Odběr elektřiny

Úsporná žárovka Při stěhování musíte nejdříve na energetické městské služební obchodní služebně příslušné k vašemu původnímu bydlišti zažádat o ukončení dodávky elektřiny. Po konečném odečtu je pak případně elektroměr odmontován. Při přistěhování se na nové místo musíte pak smlouvu o dodávce elektřiny znovu uzavřít. Při pouhé výměně majitelů vše většinou probíhá tak, že se oba dostaví na danou služebnu, původní majitel smlouvu o odběru elektřiny ukončí a nový majitel odběr nechá obnovit.

Pevná telefonní linka

Telefonní přístroj Dnes v době mobilní telefonie má již pevnou telefonní linku jen málokdo. Pokud mezi ně patříte, pak vězte, že při stěhování se za třízení či přeložení telefonní stanice do jiného bytu platí 3500,– Kč. Odhlášení je bezplatné a pouhý převod stanice na nového majitele bytu stojí 170 Kč jako administrativní poplatek. Změny byste měli hlásit alespoň měsíc dopředu.

Odběr plynu

Plynový plamen Odběr plynu musíte při stěhování ukončit osobně na daném obchodním oddělení. V novém bydlišti pak se pak uzavírá smlouva o dodávce a odběru zemního plynu – jestliže se dokážete dostavit s dosavadním odběratelem plynu na příslušné obchodní oddělení, pak stačí vyplnit předávací protokol, jinak si plynárny jednoduše zaznamenají stávající stav plynoměru.

Pokud se stěhujete trvale, přečtěte si návod jak změnit trvalé bydliště.

Zásady, tipy a triky

  • Správně odhadněte své možnosti při stěhování – pozvete se specializovanou firmu nebo to zvládnete sami?
  • Balte s dostatečným časovým předstihem, ať pak nejste v časovém presu, a popisujte krabice alespoň ze dvou stran (nemusíte pak stále otáčet a hledat nápis).
  • Balte tak, abyste věci unesli také vy – budete s nimi muset v novém bydlení také sami manipulovat a přesouvat je z pokoje do pokoje.
  • Stěhovací firmu si dohodněte dostatečně brzo, nemusí mít vždy volné lidi a auto.
  • Přespříliš se neohlížejte na cenu stěhovací firmy – nízká cena může být spojena s nižší kvalitou nebo delším časem. Vybírejte podle referencí a podle toho, jak na vás působí.
  • Knihy a podobně těžké předměty balte do menších krabic.
  • Zajistěte si volné místo před domem pro parkování u starého i nového bydliště. S každým metrem a každou minutou navíc vám nabíhá cena (navíc komu by se chtělo nábytek přenášet z parkoviště vzdáleného stovky metrů).
  • Nábytek zcela vyprázdněte a převažte zásuvky i dvířka (přelepení nemusí vždy stačit). Příliš velké nebo přečuhující části demontujte a přepravte zvlášť. Volné poličky vyjměte ven a klíče od skříní pečlivě uschovejte. Nábytek zajistěte proti odření a otlučení (igelit).
  • Spočítejte si přibližnou dobu stěhování a tím zjistěte i cenu (postel nebo větší skříň zabere při nakládce i vykládce cca 10 až 15 minut).
  • Neobjednávejte auto pouze se dvěma stěhováky, ale se třemi. Jeden musí být ještě v autě a všechno řádně skládat. Kdyby to měli zařizovat pouze dva, časově by se to protáhlo.