Chystáte se stěhovat do nového bytu či domu a bojíte se, že při tom přijdete o nervy i o peníze? Nebojte, na všechno můžete být připraveni a stěhování se může stát příjemnou záležitostí, kdy budete jen spokojeně plánovat, co vás čeká a jak si nové bydlení zpříjemníte.
Když začínáte plánovat stěhování, máte dvě základní možnosti – stěhovat se sami a ušetřit nebo se obrátit na profesionály. Pokud se rozhodnete stěhovat svépomocí, není na škodu domluvit se předem s několika kamarády nebo příbuznými, aby vám pomohli. Jinak si skutečně zaposilujete a bez nákladního vozu vypadají přesuny téměř nekonečně – jde si naštěstí domluvit přistavení nákladního vozu či tranzitu ne od stěhovacích, ale od přepravních služeb, což vyjde levněji, ovšem nečekejte nějakou pomoc s nakládáním a vykládáním (počítejte se 150–200,– Kč / hod. za zapůjčení Avie s řidičem a 15 Kč / km).
Jestliže vás netlačí čas a pomocníci mohou kdykoli, tak zvažte možnost přesunu postupně během několika dnů – tehdy ale přichází nebezpečí tzv. nehodového (třetího) dne – začnete být unavení fyzicky i (především) psychicky, nic se nebude dařit a téměř jistě něco rozbijete.
Měli byste tedy zvážit poměr cena / výkon. Pokud se nestěhujete daleko (třeba jen v rámci jednoho města), máte ochotné známé, přiměřeně přesouvaného majetku, dostatek času a dostupných přepravních prostředků, pak není důvod, proč to nezkusit sami. V opačném případě je vhodné volat profesionály, protože ti mají vybavení a jsou na tuto práci cvičeni. V obou případech cena i časová náročnost stoupají se zvětšující se vzdáleností budoucího bydliště a objemem stěhovaného majetku, ale odborníci vám ušetří mnoho nervů.
V poslední době probíhá většina stěhování tak, že stěhovací služba odvozí nábytek a většinu krabic, menší věci si vezmou na starosti klienti.
Pokud zvolíte stěhovací službu, pak ještě záleží zda bydlíte na vesnici nebo ve větším městě. Nejenže bude přesun rychlejší a méně namáhavější (a podstatně dražší), protože vám stěhováci pomohou s těžkými věcmi, ale také si můžete objednat:
Před dohodnutím objednávky s danou stěhovací firmou si dejte také pozor, jak si účtují své služby. Existují v podstatě dvě základní možnosti:
Cenu částečně zvyšuje také každé další patro navíc a nepřítomnost výtahu, kdy se vše musí stěhovat po schodech. Se zástupcem firmy se určitě sejděte ještě před stěhováním a dohodněte podrobnosti i předběžnou cenu. Zjistěte si také, jestli jsou pojištěni proti poškození stěhovaných věcí, a nejlépe se optejte svých známých, jaké mají s danou firmou zkušenosti. V případě pochybností se nebojte a vybírejte z nabídek dalších firem.
Je samozřejmě důležité porovnat ceny stěhovacích firem v okolí, ale obecně se dá říci, že do vzdálenosti 20 km (cca 9 hodin) se dnes cena pohybuje do 7 tisíc a do vzdálenosti 60 km (cca 12 hodin) a nutností snášet nebo vynášet do vyšších pater bez výtahu se vlezete do 9 tisíc. Cena za ujeté kilometry se pohybuje kolem 30 Kč / km (ale stoupá, stejně jako stoupají ceny pohonných hmot). Rozlišujte také to, kde bydlíte – v Praze vyjde standardní přestěhování na cca 10 tisíc a v případě pomocí s balením a demontáží nábytku si připravte cca 20 tisíc. Výše celkové ceny tedy závisí na mnoha různých faktorech.
S balením začněte určitě alespoň dva týdny předem, vše si pečlivě rozplánujte a plán dodržujte. Pokud si tyto nepříjemné věci necháte na posledních pár dní před dnem D, může se vám to šeredně nevyplatit. Pokud si nezapůjčujete od stěhovací firmy přepravky, pak byste měli už nějakou dobu předem také měli doma schraňovat lepenkové krabice, abyste to vůbec měli kam naskládat (krabice nejlépe seženete v blízkém supermarketu, kde jich mají vždycky dost).
Krabice si pečlivě popište a nejlépe je ještě nadepište, do které místnosti mají přijít, jinak budete ještě dlouhé večery při vybalování chodit z jedné místnosti do druhé a hledat tu pravou. Pozor si dejte na svou knihovničku – ty informace něco váží, a proto knihy přepravujte v menších krabicích (ve velkých krabicích jsou pak docela těžké a krabice s nimi se rády trhají).
Nábytek obalte nějakou fólií (většinou stačí obyčejná bezbublinková), jinak se můžete dočkat nehezkých škrábanců a otlučených rohů. Pokuste se také alespoň velké kusy nábytku rozmontovat na menší, protože je s nimi při stěhování většinou spousta problémů a mohou být také značně poničeny.
Stěhovací firmy jsou obvykle pojištěny u každého stěhování na škodu do výše 2 miliony Kč, ale jestliže máte nějaké osobní vlastnictví, na kterém vám záleží, přestěhujte si jej raději sami, ať už vám firma slibuje cokoliv. Pár stovek většinou porcelán po babičce nebo vázu dovezenou z Afriky nenahradí.
Dříve za největší obtíž platilo stěhování majetku. Dnes se zkvalitňováním stěhovacích služeb a zvyšováním byrokracie, je nejobtížnější zřejmě tzv. administrativní stěhování – vyřízení nových dokladů, nahlášení změny adresy na finančním (a případně živnostenském) úřadu, u lékařů, v bance, v pojišťovnách, v práci, na OSSZ, u telefonních společností… Nezapomeňte také změnit adresu pro zasílání takových věcí jako jsou noviny a časopisy, informujte o přestěhování své známé a příbuzné. Na poště si poté můžete také zařídit přeposílání pošty na vaši novou adresu (pokud ji tedy nechcete vždy vyzvedávat přímo na poště nebo na své předchozí adrese).
Jak už bylo zmíněno, při stěhování lze na poště příslušné vašemu původnímu bydlišti podat tzv. adresní záznamní lístek, kde uvedete svou původní a novou adresu, vyberete si, co chcete doručovat a jak dlouho (max. půl roku, pak nutno službu obnovit). Tuto službu mohou využít také chalupáři a později ji zrušit.
Při stěhování musíte nejdříve na energetické městské služební obchodní služebně příslušné k vašemu původnímu bydlišti zažádat o ukončení dodávky elektřiny. Po konečném odečtu je pak případně elektroměr odmontován. Při přistěhování se na nové místo musíte pak smlouvu o dodávce elektřiny znovu uzavřít. Při pouhé výměně majitelů vše většinou probíhá tak, že se oba dostaví na danou služebnu, původní majitel smlouvu o odběru elektřiny ukončí a nový majitel odběr nechá obnovit.
Dnes v době mobilní telefonie má již pevnou telefonní linku jen málokdo. Pokud mezi ně patříte, pak vězte, že při stěhování se za třízení či přeložení telefonní stanice do jiného bytu platí 3500,– Kč. Odhlášení je bezplatné a pouhý převod stanice na nového majitele bytu stojí 170 Kč jako administrativní poplatek. Změny byste měli hlásit alespoň měsíc dopředu.
Odběr plynu musíte při stěhování ukončit osobně na daném obchodním oddělení. V novém bydlišti pak se pak uzavírá smlouva o dodávce a odběru zemního plynu – jestliže se dokážete dostavit s dosavadním odběratelem plynu na příslušné obchodní oddělení, pak stačí vyplnit předávací protokol, jinak si plynárny jednoduše zaznamenají stávající stav plynoměru.
Pokud se stěhujete trvale, přečtěte si návod jak změnit trvalé bydliště.